Få mere ud af din træning når ud har travlt

Det er ikke altid let at få nok tid til sin træning, og slet ikke hvis du er studerende.

Undervejs i studierne har mange både studiejob, fritidsaktiviteter, venner og naturligvis studiet, de skal finde tid til, og som den opmærksomme læser lægger mærke til, er der ikke meget tid tilbage i løbet af en dag. Derfor har vi set lidt nærmere på, hvordan man som studerende – eller blot tidspresset menneske i det hele taget – kan få det optimale ud af sin træning, når man træner.

Studier viser, at den tid, man investerer i træningen, ikke nødvendigvis følges ad med udbyttet. Nærmest tværtimod. Ofte kan det give rigtig god mening at træne intensivt i kort tid i stedet for at køre på halvt blus i flere timer. 

Læs med her, og bliv klogere og få brugbar inspiration til, hvordan du optimerer din træning.

Træn når du træner

Èn af de absolut største tidsrøvere, når det kommer til uudnyttet træningstid, er smalltalk og muskelsammenligning med din træningskammerat. Det er rigtig godt at bruge din træningstid til at være social og ses med dine venner, men hvis du og din træningsmakker ikke formår at træne, mens I træner, skal I nok overveje, om I blot skal være kammerater og ikke træningskammerater.

Der er ikke noget så frustrerende som det at bruge to dyrebare timer i træningscentret, hvis I primært bruger tid på at indstille maskiner skiftevis til den ene og den anden, sammenligne proteinpulver og muskler. Alt det er rigtig godt at gøre, men gør det på et andet tidspunkt. Når du sætter tid af til at træne, så træn.

Men du kan sagtens nøjes med at gøre det i en lille times tid. Udbyttet vil i sidste ende være mindst ligeså godt hvis ikke bedre.

Suppler din træning med protein

Vil du, ligesom de fleste andre, gerne se resultater af din træning så hurtigt som muligt, kan det være en god idé at være bevidst om din kost og eventuelle kosttilskud. Træning kan godt stå alene, men du kommer længst, hvis du supplerer en god og varieret træning med en god og ligeså varieret kost. Det er én ting.

Vil du gerne komme endnu længere, kan du overveje at tage proteinpulver ved siden af.

Med proteinpulver sikrer du, at du får det protein, du skal have. Det er ikke altid let at få tilpas med protein, slet ikke på en indtægt, der primært er baseret på SU, men der kan proteinpulveret komme dig og din træning til gode.

Start fx. med denne guide til proteinpulver.

Træn hjemme

En anden og rigtig god måde at få tid til træning – og optimere den i samme ombæring – er ved at spare transporttiden og træne hjemme.

Du kommer rigtig langt med meget få redskaber, og for at få inspiration, kan du med fordel bruge internettet og de sociale medier.

Der er rigtig meget at hente der. Vil du gerne beholde en del af følelsen af at være en del af et fitnesscenter, kan du overveje at investere i en motionscykel i høj kvalitet. Tjek fx. disse hos loebesiden.dk.

Med sådan én er du sikret den daglige udholdenhedstræning, og kombinerer du det med cykelture til og fra studiet, får du et endnu bedre udbytte.

You may also like...